onsdag 15 februari 2012

Do redo - Soffprojektet

För någon vecka sedan tog jag och klädde om vår gamla soffa. Det är en soffa som vi fått från mina svärföräldrar då de skulle köpa en ny soffa, och har nog hängt med i 15 år. Skinnet på armstöden var blekt och slitet och tyget på dynorna hade börjat gå sönder.

Jag köpte ett nytt brunbeigt tyg till dynorna och sydde nya fodral. Efter att ha gjort det matchade dynorna väldigt dåligt med det orange-bleka skinnet som var på armstöden. Jag tog då beslutet att försöka färga skinnet i en mörkbrun ton.

Med hjälp av skinntvätt, skinnfärg och en skyddskräm kunde jag få en helt fräsch skinnyta igen, som matchade bra till den nya soffklädseln.

Jag fick en del tyg över från dynorna och funderade därför på att göra en fotpall till soffan, som kan skjutas ihop som en divandel. Sagt och gjort.

En sak som jag tycker är både roligt, ekonomiskt och klimatsmart är att använda material som man redan har hemma och återbruka det. Titta runt vad du har hemma i skåp och förråd! Jag hittade en trasig stol och brädor från en sänggavel som vi inte använder längre. Dessa brädor kommer från början från någon slags fraktlåda för kablar och återbrukas nu för andra gången. Dessa trästycken byggdes ihop till en pallstomme med lika mått som soffdynorna.

Med god hjälp från David blev pallstommen klar och jag sydde ett fodral till stommen och en kudde att ha ovanpå. Fodralet spändes fast med spikar och kudden stoppades med ett hopvikt gammalt täcke.

Allt kan komma till användning med lite fantasi...
och resultatet, det blev jag mycket nöjd över!

1 kommentar:

  1. Shit så snyggt det blev! Ni är helt galet duktiga, jag är djupt imponerad!

    SvaraRadera