fredag 31 augusti 2012

Konsten att söka jobb utan att bli mörkrädd

Trots mitt nypåhittade företag och mitt vikarierande försöker jag fortfarande vara en allvarlig och vuxen människa och söka jobb. Det är väldigt lätt att bli mörkrädd när man söker jobb. Eftersom lärartjänsterna här i krokarna inte är jättemånga tittar jag även på annonser från andra områden. En beskrivning på vad som krävs kan se ut såhär:

• Du har goda kunskaper i Svenska i både tal och skrift.
• Körkort är meriterande. Personliga egenskaper
• God servicekänsla och kunna hantera olika möten med människor.
• Lyhörd för kundens behov.
• Flexibilitet och god samarbetsförmåga.
• Representativ och vara en god ambassadör för vårt företag.
• Noggrann, strukturerad och systematisk.
• Självständig och handlingskraftig.
• Förmåga att lyssna och kunna kommunicera budskap.
• Positiv attityd.
• God fysik då det stundtals kan vara både ett högt tempo och fysiskt krävande.

Innan ni läser vidare vill jag att ni stannar upp och funderar på vilken typ av arbete det handlar om. Jag är nog underkvalificerad, jag är ganska säker. Ganska många jag känner lever nog inte upp till ovanstående krav. Svaret är: tågstädare. Japp. Med all respekt för alla som städar tåg... Vad är det frågan om? Till vad ska man ha de goda kunskaperna i svenska i tal och skrift? Naturligtvis måste man kunna kommunicera skriftligt och muntligt men goda kunskaper? (Extra roligt är det eftersom de som skrivit annonsen inte vet att svenska stavas med litet s.) Som lärare i svenska som andraspråk blir jag misstänksam. Som människa blir jag misstänksam. Är det för att de inte vill anställa folk som har brytning eller dysleksi? Förmåga att lyssna och kommunicera budskap? Jag skulle kunna kopiera listan rakt av och sätta frågetecken efter nästan varje punkt.

Nej, jag duger då rakt inte till den här typen av jobb, jag får nog hålla mig till lärartjänster. Imorgon ska jag söka ett jobb som ligger fyra mil från mitt hem, med mellan två och tre timmars restid per dag och med resekostnader på minst 1500 kronor i månaden. Det råder oklarhet kring när tjänsten beräknas börja och hur många procent det handlar om. Jag ska vara flexibel och beredd att arbeta i tio olika årskurser. Japp. Det är bara att söka. Och vara flexibel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar