söndag 16 september 2012

Höstförberedelser

Hösten är här och jag kommer på mig själv att önska höstrusk när solen skiner och solsken med krispig, kall luft när regnet piskar i häftiga vindar. Jag tycker om hösten. Skogen är som bäst med bär och härliga färger. Det är dessutom som gjort för att sitta inne och pyssla. Att dessutom ha en liten människa som styr vardagen med amningar, sovstunder och lek ger inspiration och utrymme för kreativitet.

Jag har börjat rensa balkongen från sommarblommor och grönsaker. Skörden blev knapp efter en sån kall sommar. Paprikaplantorna får flytta in så att paprikorna kan växa till sig innan de kan ätas upp. Pelargonerna har fått stå inne ett tag för att vi skulle få njuta av deras prakt men har nu åkt till vinterförvaring. Detta med vinterförvaring är svårt. För vi har inte något bra ställe med tillräckligt med ljus och lagom kallt. De står i halvmörker i mina föräldrars garage och varje år är det några plantor som dör. Därför har jag passat på att sätta sticklingar som jag hoppas överlever vintern. Bakom sticklingarna i fönstret hägrar hängmattan som inväntar en ny säsong. Rosen blommar för fullt och får stå ett tag till och förgylla vår tillvaro innan den ska grävas ned för att förvaras under jord tills våren.


Vår lille krabat behöver varma kläder och min systers gamla tröja som skulle slängas blev till en perfekt liten overall. Tröjan tillsammans med överblivet tyg från en kappa jag fodrat hoppas jag kan värma gott nu i höst. Det är fantastiskt roligt att sy till lillen, det går fort och behövs så lite material. Att kunna återvinna gör det hela bara ännu bättre.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar