lördag 12 januari 2013

Pojke eller flicka?

I klädaffären.

Jag: Hej, ursäkta, var har ni pyjamasar?
Hon: För vem?
Jag: För en treåring.
Hon: Pojke eller flicka?
Jag (frustrerad): Eh, alltså det är ett barn.
Hon (förvirrad): Jaa, här har vi pyjamasar för pojkar och där borta har vi pyjamasar för flickor.
Jag: Jaha.

Jag går fram till flickpyjamasarna. Hello kitty. Rosa. Skitfula och dessutom mycket tigthare än pojkpyjamasarna. Behöver flicktreåringarna mindre rörelsevidd när de sover? Pojkpyjamasarna. Jättearga björnar. Mörkblå. Skittråkiga. Ska det vara så svårt? Jag står helt enkelt inte ut med att köpa eländet. Går ut och tänker att det tar ett tag innan jag orkar ta mig an det igen, leta någon annanstans.

Har tänkt ett tag att det är dags att sy nya kläder till ungen igen för han har vuxit ut allt det jag har sytt tidigare och så stötte jag på den här boken! Efter besöket i klädaffären behövde jag inte tveka över investeringen. Jag har vuxenvarianten och nu är den här barnvarianten på väg hem till mig på posten. Kanske kommer irritationen flyga över mig och det kommer vara könsbundna kläder till tusen men kanske inte. Boken heter ju trots allt barnkläder, inte pojk- och flickkläder. Dessutom kan jag ju välja tyg och slippa Hello kitty och arga björnar. Kanske ska jag trycka egna tryck och sy fantastiska kreationer och bara låtsas som att den där klädaffären inte finns. Jag väntar med spänning på att boken ska komma!

Mönster och konstruktioner för barnkläder + mönsterark

Inger Öbergs Mönster och konstruktioner för barnkläder hittar man här och så fort jag har fått hem den ska jag skriva en liten recension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar