tisdag 5 februari 2013

Recension/ reklam

Recension har jag lovat och recension ska det bli. Risken finns att ni misstar detta för reklam, men låt inte skenet bedra, jag får inte betalt för att skriva det som följer. Jag beställde Inger Öbergs Mönster och konstruktion för barnkläder. Boken kom och som man ser redan på omslaget är det en mycket fin historia. Den kostar cirka 250 kronor och med boken följer åtta grundmönster. Till grundmönstren finns instruktioner för hur man förändrar mönstret till massor av olika modeller. Utifrån grundmönstren och modellerna kan man också själv göra egna mönster i det oändliga. Vill man anpassa mönstret perfekt efter ungens form eller göra coola kreationer som inga vanliga mönster kan jämföra sig med, är det här vägen att gå.

Mönster och konstruktioner för barnkläder + mönsterark
Om man köper ett vanlig mönster för att sy ett barnplagg får man betala (rätta mig om jag har fel) runt hundralappen. Då får man bara det mönstret. Det är ganska lätt att räkna ut att antingen borde andra mönster vara billigare eller så borde den här boken vara skitdyr. Visserligen är det lite jobb med själva konstruerandet (om man inte syr direkt efter grundmönstren) men det är ju tjusningen. Nu har ju jag en del utbildning i mönsterkonstruktion men min gissning är att det inte är alltför svårt att följa instruktionerna för hur man ska gå tillväga, oavsett utbildning. De är tydliga och pedagogiska, vilket är mycket mer än man kan säga om utbildningen jag fick inom ämnet.

Jag har påbörjat konstruktion av ett par byxor och jag har halvsytt en tröja utifrån grundmönster. På så sätt tänkte jag att jag här ska kunna redogöra för hur det funkade, både grundmönster och konstruktion. Tyvärr har jag inte riktigt hunnit med att bli färdig så det får vänta lite till. Grundmönstret för T-shirt visade sig dock vara klockrent för tröjan är så pass klar att jag har kunnat prova den på ungen. I mitt tidigare inlägg om boken funderade jag kring pojk- och flickkläder och jag kan till min stora glädje meddela att boken inte gör skillnad på kläder för pojkar och flickor men att de förstås har med mönster för kjol och klänning som ju sådär i allmänhet oftast används av flickor. Man kan alltså sy kläder till sin dotter utan att riskera minskad rörelsevidd på grund av hennes kön. Toppen!

Kontentan är att det är en helt fantastisk bok och om du tänker sy mer än ett barnplagg i ditt liv så ger jag dig ett gott råd: köp boken.