måndag 10 juni 2013

Den medeltida årstiden

Vid den här tiden på året finns det ett litet antal människor som passionerat gräver ner sig i högar av tyg, lintråd och bivaxklumpar. Den skaran tillhör jag. Det är nämligen så att sommaren är den medeltida årstiden. Det är tiden när Gotland får för sig att det är tusen år sedan och tiden när flest lajv arrangeras.
Därför har jag de senaste dagarna släpat ut fåtöljen på balkongen och hängivit mig åt handsömnad. Jag har en uppsjö projekt som måste vara klara i början av juli och det är med passion jag sätter igång!

Ylle, linne, bivax, broderier, det luktar så gott och det känns så magiskt mellan fingrarna. Redskap och accessoarer plockas fram och provas och funderas kring. Om jag la ner hälften så mycket tanke på min vardagsutstyrsel skulle jag vara snygg som ett mygg!
Timmar och åter timmar läggs ner på plagg som varje sommar används ungefär lika länge som det tar att tillverka dem och ändå är det mödan värd. Halva nöjet är att se dem växa fram ur händerna. Mantelspännet på bilden längst ner har jag själv smitt. Det tog mig fyra timmar och två försök och en enorm träningsvärk men jag blev nöjd och stolt. Så fort allt börjar ta form ska jag se till att visa upp och skryta här.

Snart är jobbet färdigjobbat och jag kan hänge mig med mer tid och ännu mer passion!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar