måndag 12 augusti 2013

Lerexperiment!

Jag har återvänt till verkligheten från Finland och Gotland. Ska slänga upp bilder från det sen men så länge tar vi det här från tidigare i somras.

Jag har en massa lergodslera som inhandlades långt innan jag visste något om lera. Jag har cirka 9,9 kilo lera kvar och försöker med jämna mellanrum göra saker av den för att så småningom bränna i kakburk över öppen eld. För några veckor sedan bestämde jag mig för att göra det utan kakburk för att se hur det gick att bara kasta leran i elden. Vi skulle ändå grilla vid sjön så jag tog med mig några saker och la dem bland vedträna. Som misstänkt sprängdes de av värmechocken. Inte lika misstänkt blev de trasiga alstren väldigt spännande och egendomliga. Experimentet kommer att upprepas med modifikation.




2 kommentarer:

  1. Nu får du kanske göra en kropp och ett hår till ansiktet som blev kvar! Gärna en saga till också.

    SvaraRadera
  2. Kanske det kanske! Jag ska faktiskt lera med mina sexåringar som jag just har börjat jobba med. Då kan det tänkas att något sånt blir av.

    SvaraRadera