måndag 19 augusti 2013

Skördetid

Till min stora förtjusning fick jag häromdagen veta att en kollega säljer grönsakslådor från sin trädgård. Det visade sig att man kan prenumerera på dem! Självklart kastade jag mig över prenumerationen och nu kommer jag få en låda med mig hem varje måndag, med allt möjligt som hör årstiden till och som hon har odlat upp ur jorden. Fantastiskt! Dessutom ser folk så glada ut när man kommer släpandes på en låda överfullt med grönt så det är liksom en bonus.



Sist när Jordi kom från pappan hade pappan med sig ett "görablåbärssyltkit". Vi blev så glada för när vi begav oss ut i skogen för att leta efter de små rackarna, då syntes de inte till alls minsann! Nu fick vi åtta liter (!) i en kasse bara sådär. Syltbehovet är fixat och vi behöver inte känna samma desperation nästa gång vi ger oss ut på blåbärsjakt.



2 kommentarer:

  1. Prenumerera på årstidens grönsaker/bär/rotfrukter är ju en underbar idé! När K var här sist, åt vi upp en hel del av det jag har i trädgårdslandet. Sockerärter, t ex dom glufsar man bäst i sig på stående fot. Jag syltade och saftade som när Skal och skalbröderna var små och han putsade alla fönster med spröjs och allt. Vad tyckte du om den gula squashen? Mina gröna blev godare än de gula. Här är det dags att smyga på kantareller. Man ska helst ha en brun papperspåse i bakfickan (inte korg), annars springer dom och gömmer sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte ätit den gula än så vi får se hur den smakar, annars duger det ju bra att bara titta på den. Jag har också planerat att smyga lite på kantareller men det har sagts mig att de inte finns. Trattar sägs däremot leva loppan i skogen så kanske kan jag hitta några såna!

      Radera