tisdag 3 september 2013

Alpackadrömmen


Ullen har blivit tunn vacker entrådig tråd som jag ska navajospinna till tretrådigt. Att spinna den här alpackaullen var som en dröm. Det gled så smidigt mellan fingrarna, så oerhört följsamt. Det var en ännu mer magisk och meditativ upplevelse än att spinna med fårull. Detta spär på min dröm pm att ha alpackor när jag blir så stor att jag bor i ett hus. Oj vad jag ska ha alpackor. Nu är det klappat och klart och fast beslutat. Paralellt med mitt beslut har Rasmus fått fnatt på hur söta highlanderkor är. Såhär låter han. Så minst alpackor och highlanderkor alltså. Och så höns och får och angoragetter. Drömmen vidareutvecklas och planeras för att sättas i verket när vi blir stora. Det gäller att ha framförhållning.

2 kommentarer:

  1. Lamadjur har jag sett, men aldrig alpackor i verkilgheten, de ser nästan ut som om de vore påhittade. Vilket vackert garn du spunnit! Min syster har spunnit myskoxull från Grönland och stickat en dunmjuk liten kofta till sitt första barnbarn som inte ens är fött ännu. Det blev sån gullligullig fluffaktor på det här, så jag måste visa dig den här https://www.youtube.com/watch?v=O7D-1RG-VRk (jag skulle vilja ha tama duvor och plattfotade ankor.)

    SvaraRadera
  2. Så magiskt med myskoxull! Man kan nästan inte tro att det finns på riktigt! Fluffaktorn var sannerligen hög och min förtjusning stor. Finns det ankor som inte är plattfotade eller är det en ras?

    SvaraRadera