söndag 8 september 2013

Växtfärgning

Den här innehållsrika textilbloggen har givit mig inspiration till växtfärgning på ett för mig nytt sätt. Tidigare har det mest varit av den här magnituden :


Vilket naturligtvis är fantastiskt men inte så lätt att göra sådär en onsdagskväll. 


Nu har jag haft en annan taktik. Jag har plockat med mig lite blommor, blad och bär som jag har hittat på väg hem från jobbet eller affären.


Rullat in dem i en bit linnetyg


och ställt det på spisen.


Det mycket långsiktiga målet är en klänning jag ska sy till ett lajv inför nästa sommar. Jag ska färga olika tygbitar och så småningom sy ihop dem till en mycket brokig historia. Det fina med det är att jag har många bitar tyg som jag kan slänga i grytan när jag får lust, ett långt och litet växtfärgningsprojekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar