lördag 2 november 2013

Hos jordifarmorn


I torsdags tog jag och Jordisen höstlov och åkte till hans farmor och farfar. Där blev vi bjudna på lunch och den utsökta efterrätten marängsvamp. Sen bar det av ut i skogen och där pinnbrödade vi med dagbarnen. När dagbarnen åkt hem och farfarn var på plats beslutades efter lite diskussion att farfarn kunde leka med Jordisen och att farmorn kunde leka med mamman. Första budet svar att alla skulle leka med Jordi men eftersom mamman och farmorn ville leka med annat så fick de dispens och oj så roligt det blev. Det blev färg och ull från kaniner, får och alpackor. vi färgade i mikrovågsugn som efter decennier av vägran har tillåtits tillträde till husets förrådsutrymmen, enkom för färgning. Jag har mikrofärgat i utbildningen men det var länge sen och andäktigheten var nu stor. Kolla färgerna! Det var vansinnigt roligt och resultatet blev fantastiskt! Nu är det bara att karda och spinna för glatta livet. Dessutom fick jag ett hekto redan färgad och kardad merinoull som jag redan har spunnit upp och börjat sticka en mössa av. Så fantastiskt roligt!







2 kommentarer:

  1. Underbara färger på ullen!!! Hur är kanin- och alpackaull att jobba med? Det är lite synd att angorakaniner ser så töntiga ut, annars kanske man skulle ha några för det fina luddets skull... Hur äter ni pinnbröd? Jag påstår att man ska ha smör och kanske ost, mina skolungar hävdar att strösocker+kanel+smör är grejen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det fantastiskt! Alpacka är som att spinna drömmar ungefär, magiskt. Kaninullen är lite svårare för att den är så kort. Den kan bli lite tussig men om man är noga när man kardar ihop den med fårullen blir det väldans fantastiskt. Det är lätt värt att de inte är de snyggaste kaninerna i stan. När jag blir stor ska jag skaffa.
      Oinnbröden ja, de har jag faktiskt bara ätit med smör men det låter som att dina ungar är något storslaget på spåren!

      Radera