fredag 22 november 2013

Med ett bredare leende

Jag tågade in till min rektor och sa att jag inte orkar. Att livets procent och de femtio procenten jag pluggar, kräver för mycket för att jag ska orka alla jobbprocenten. Jag talade om vad och hur jag ville jobba mindre och var väldigt ärlig. Ok, sa hon, jag ska försöka lösa det, om inte snarast så i alla fall efter jul. När jag gick ut därifrån kunde jag inte sluta le. Det känns som en så enorm befrielse, att det nästan är som att jag redan nu har gått ner i tid. Jag kommer få mer tid till studierna, jag kommer kunna vila när jag är vintertrött och jag kommer ha mer tid att leva loppan på.

Minst en timma efter mötet med rektorn mötte jag en elev.
"Har du gjort något med dig, Josefine?" frågade han.
"Nej, vad skulle det vara? Ja, jag kanske har färgad om håret lite rödare..."
"Ja, det kanske är det. Och så har du ett mycket bredare leende!"

Kan man få bättre instant feedback? Jag tror inte det. Så nu har jag varit på universitetet idag och haft ett mycket bredare leende, kommit hem med ett bredare leende och i allmänhet varit väldigt nöjd.  Jag har aldrig hört någon berätta om hur mycket bättre de mår sedan de gick upp i tid, hur mycket friskare de känner sig eller hur mycket mer de hinner med i sina liv. Motsatsen är jag däremot väl bekant med. Ändå klingar de där rösterna, både i mina öron och i mitt huvud... "Tänk på pensionen!" "Du kommer ångra dig när du blir äldre!" men eftersom jag hoppas att jag då, liksom nu är större på själva levandet än på konsumerandet så tror jag att gammeljosefinen kommer förlåta nujosefinen för att hon valde det bredare leendet.

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, det är skönt att få support i frågan :)

      Radera
  2. Var sak har sin tid! Du kommer INTE att ångra dig när du blir äldre. Mycket klokt beslut, tycker jag som är ganska mycket äldre (och som dumt nog jobbat för mycket i perioder).Du ska leva så mycket du vill och kan i nutiden, inte spara till framtiden. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så skönt att få stöd från "föräldragenerationen". Jag tror inte heller att jag kommer ångra mig och redan nu känns det så himla mycket bättre, trots att jag inte ens har börjat gå ner i tid.

      Radera
  3. underbart! mycket klokt beslut! mycket viktigt att värna om leendets utbreddhet! heja dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära och tack tack tack för tavlan!

      Radera
  4. alldeles bra min klokvackraste! <3

    SvaraRadera