söndag 24 november 2013

Ny favorit!

I fredags fick jag handledning på mitt grafiska romanprojekt. Det var fantastiskt givande! Beröm och utvecklingsmöjligheter som fick hjärnan att snurra av inspiration. Jag fick också låna några böcker av min handledare och oj så bra de var! Anneli Furmarks grafiska roman Fiskarna i havet var helt underbar. Den handlar om en tjej som har flyttat till folkhögskola för att gå en konstutbildning. Tonen är lågmäld, stillsam och personlig och bilderna är vackra, säregna och inspirerande. Den tog sig genast upp till toppen av min personliga lista över bra grafiska romaner, den är kalasbra! Så, läs den. Nu ingår den i mitt projekt att inspireras av serietecknare men än så länge har jag bara provat på hennes tekniker, eller som jag gissar att hon har arbetat med bilderna. Jag har börjat använda akvarell, hör och häpna, något som jag har varit rädd för sedan gymnasiet, även om stort kladdande med vattenfärger har gått an. Dessutom har jag köpt uddar till mina promarkers så nu kan jag rita smått med dem och det i kombination med akvarellen är jätteroligt! Så, spring till bibblan och låna och sen är det bara att kvala upp ärmarna för jag tror att det är svårt att läsa den utan att själv vilja måla och rita.


(Här hade jag lagt upp en bild på boken om jag hade lyckats lista ut om man får göra så. Titta på den via länken ovan om ni vill se hur fin den är.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar