söndag 1 februari 2015

det viktorianska 1800-talet var här

Jag har avskytt den här klänningen långt mycket mer än den har förtjänat men den har också varit mer besvärlig än jag har förtjänat. Tygvalet var fel och instruktionerna i det historiska mönstret var betydligt krångligare än nödvändigt. Men. Jag har utvecklats inom sömnadens ädla konster och tålamodet och slutresultatet (exklusive knäppningen som väntar på knappar på posten) blev mycket bättre än väntat.


Det här är underkjol och krinolin "ihopfällda" för påtagning och under "utfällda". Jag hann inte stryka någonting, eller klippa trådar utan det var bara att tuta och köra. Som tur var var det ganska mörkt i blackboxen där vi lajvade, så brist på knappar och sådant syntes inte. Till min tröst var det fler som kom med ofållade klänningar och trådar hängandes omkring sig.


Huvudbonaden (hatt och flor) har jag ärvt av en Anne-Marie som blev nittio år och jag har svårt att tro att det är hon själv som har använt dem men jag vet inte. Det kan vara tvättäkta från hennes mor eller sytt till maskerad på femtiotalet, jag ska försöka forska hos min momma som kanske vet. Det är ljuvliga pärlbroderade band på, som jag får närbilda någon dag framöver.


Tyvärr är ljussättningen fasansfull och någon gång ska jag få det här fotograferat i bättre ljus där klänningen inte lyser av reflektion men ni ser ju ungefär vad det blev av det. Vidden blev otrolig och att sitta, ta sig upp för trappsteg och genom dörröppningar var en helt ny upplevelse. 


Att bygga krinolin var också en ny erfarenhet och nu när det är klar känner jag att det var mödan värt, en vet aldrig när en kan behöva gå klädd som en kyrkklocka. Det är något visst med att lägga ner timmar och åter timmar på kläder som en bara kan använda vid mycket speciella tillfällen. Vi har sagt att vi ska besöka 1800-talet ungefär en gång i månaden den här terminen så ett antal timmars användande kommer det definitivt att bli. Jag är vansinnigt peppad!

3 kommentarer:

  1. Bilderna är ju fantastiska. Framför allt den snett bakifrån.

    SvaraRadera
  2. Bilderna är ju fantastiska. Framför allt den snett bakifrån.

    SvaraRadera